Niet iedere naam met een tekeningetje ernaast is een goed logo. Zelfs niet als het er lekker uitziet. Een logo is als een visitekaartje voor een bedrijf, dienst of organisatie. En het ontwerpen van een goed logo ontwerpen is lastig. Want je hebt een enorme hoeveelheid kleuren, vormen en ideeën tot je beschikking. En kies daaruit maar de juiste combinatie. Hoe doe je dat?
Als ontwerper vind ik die vrijheid prachtig. Aan de slag met de wijsheid van de klant, in de zoektocht naar het ultieme logo. Maar er zijn wel een aantal principes die je in de gaten moet houden.
Simpel
Eenvoud werkt! Niets is zo funest als alles in een logo willen stoppen. Vraag je af wat écht essentieel is. Veel strepen, krabbels en kleur leiden af. Zeven gekleurde bolletjes? Dat is minimaal vier teveel! Simpel heeft de meeste impact; less is more. Een logo is geen schilderij, een goed logo is een krachtig teken.
Marketing
Met een goed logo an sich ben je er niet. Een goed logo kan altijd verpest worden door slechte marketing, een falend product of een slechte