Posted by on nov 20, 2017

Niet iedere naam met een tekeningetje ernaast is een goed logo. Zelfs niet als het er lekker uitziet. Een logo is als een visitekaartje voor een bedrijf, dienst of organisatie. En het ontwerpen van een goed logo ontwerpen is lastig. Want je hebt een enorme hoeveelheid kleuren, vormen en ideeën tot je beschikking. En kies daaruit maar de juiste combinatie. Hoe doe je dat?

Als ontwerper vind ik die vrijheid prachtig. Aan de slag met de wijsheid van de klant, in de zoektocht naar het ultieme logo. Maar er zijn wel een aantal principes die je in de gaten moet houden.

Simpel
Eenvoud werkt! Niets is zo funest als alles in een logo willen stoppen. Vraag je af wat écht essentieel is. Veel strepen, krabbels en kleur leiden af. Zeven gekleurde bolletjes? Dat is minimaal vier teveel! Simpel heeft de meeste impact; less is more. Een logo is geen schilderij, een goed logo is een krachtig teken.

Marketing
Met een goed logo an sich ben je er niet. Een goed logo kan altijd verpest worden door slechte marketing, een falend product of een slechte dienst. Verwacht geen instant succes, logo’s worden pas na uitgebreide marketing bekend. De abstracte swoosh van Nike had gemakkelijk vergeten kunnen worden, ware het niet dat ze een populair product hadden, en een marketing die met kop en schouders boven de concurrentie uitstak.

Kleur
Kleur is sterk cultureel bepaald. Zie bijvoorbeeld deze link. Denk hieraan tijdens het logo-proces! Een vrolijke regenboog past niet bij een begrafenisondernemer. En een socialistische partij heeft weinig aan een groen logo.

Origineel
Niets is zo lastig als originaliteit. De mens is een gewoontedier en begrijpt iets wat hij kent sneller en beter. Toch is het van wezenlijk belang iets unieks te hebben. Want hetzelfde hebben als de buurman werkt niet. Ergens tussen buitennissig en een cliche ligt de optimale vorm, het beste symbool en de grootste impact.

Tijdloos
Ook logo’s zijn onderhevig aan modes. Iets wat nu kek en cool lijkt, kan straks gedateerd lijken. Wat steeds meer nagedaan wordt kun je beter vermijden. Of je logodesign dat gedateerd lijkt te worden op tijd restylen. Kijk wat Apple 10 jaar geleden cool deed lijken. Ze zouden er nu echt niet meer mee weg komen.

Flexibel
Logo’s moeten functioneren in allerlei omgevingen. Op je smartphone, of buiten op een enorm billboard. Iedere goede logo-designer kan je een logo leveren dat technisch in staat is scherp te blijven bij 10×10 meter. In het groot zal herkenbaarheid dan geen problemen opleveren. Maar blijft het goed overeind bovenaan je website op een smartphone?

Toepasselijk
Niet altijd is het mogelijk iets inhoudelijks in een logo te leggen. Want hoe verkoop je bijvoorbeeld een abstracte dienst als management trainingen? Als designer ga je geen mogelijkheid uit de weg. Je zoekt altijd naar de inhoud. Maar dat is meestal niet eenvoudig. Een goed logo staat of valt gelukkig niet bij een letterlijke weergave van de inhoud. Wie ziet bijvoorbeeld de overeenkomst tussen de vorm, uitstraling en kleur van het IBM-logo en computers? Die zit ‘m alleen in de letters, die een afkorting zijn van International Business Machines.